Učení prožitkem jistě všichni známe. Co to ale znamená v praxi? A je zdravé sebevědomí u dětí důležité?

Mezi jeden z povinných kurzů, který musí naši lektoři splnit, je kurz zážitkové pedagogiky v Národním pedagogickém institutu ČR. Vzdělávání prožitkem jde ruku v ruce s metodikou svobodné školy, kde známky a dlouho zavedené postupy už dávno nehrají hlavní roli.

Jelikož máme sami rádi výzvy všeho druhu, rádi i dětem na našich táborech dáváme prostor k tomu, aby mohly sami překonat překážku nebo splnit úkol. Nikdy neřekneme přesně a doslova, co mají dělat. Díky tomu umíme zaujmout a docílíme toho, že děti o dané činnosti opravdu samostatně přemýšlí, místo toho, aby jen dělaly, co se jim řekne. Díky intenzivně prožité situaci ve spojení s emocemi si lépe zapamatují nové informace a učí se zážitkem.

Ve skupině dětí na táboře obvykle rychle poznáte, kdo je přirozený vůdce týmu a kdo je spíše tichým, ale dobrým rádcem. Někdo se snaží přesvědčit ostatní o své pravdě za každou cenu, jiný může mít obavu sdílet své myšlenky před ostatními.

Tím, že dáme táborníkům možnost a dostatek prostoru k vlastním rozhodnutím, posilujeme především jejich sebevědomí. Ať už se rozhodnou v dané situaci správně, nebo se poučí z vlastní chyby. Díky tomu budou mít v budoucnu menší obavu z vlastního rozhodování, což je velmi důležité.

Často jsem se při cestě výběru lektorů setkala s lidmi, kteří byli profesně i lidsky velmi kvalitní, ale strach jim nedovolil předat to dál. Nikdo se jich totiž nikdy neptal na jejich názor nebo vlastní rozhodnutí, byli připraveni dělat pouze to, co se jim řekne.

Jako vedoucí a lektoři Amaritty chceme bavit, ale zároveň předávat zkušenosti. Přejeme si slyšet, že má každé dítě na našem táboře vlastní názor, a nebojí se ho sdělit, ať je jakýkoliv. K tomu nám výborně slouží pravidelný rodinný kruh důvěry, kde si se všemi dětmi sedneme, nejčastěji okolo táborového ohně, a chceme slyšet jejich názor. Každý má možnost vyjádřit pochvalu, ale i kritiku. Vzájemně debatujeme, vyřešíme spory i nedorozumění, vyslechneme si ovšem i spoustu hezkých pochval ze strany vedoucích i táborníků.

Naše tábory jsou sestaveny na míru zvídavým, aktivním a samostatně uvažujícím dětem. Tím získáme tu nejpřísnější porotu, díky které se můžeme stále vzdělávat a posouvat dopředu.

Děti opékají špekáčky na táboře.

Kam dál?

Přečtěte si nejnovější blogové příspěvky!
  • Řízené sebevzdělávání u dětí

    Je to jen výmysl, nebo spolehlivá edukační metoda? Budujeme centrum pro domškoláky!

    Číst více

  • Máme za sebou úspěšné léto!

    Uspořádali jsme 21 druhů letních táborů, k tomu několik příměšťáků a víkendových táborů.

    Číst více

  • Proč na našich táborech nejsou praktikanti?

    O táborníky se u nás starají pouze zkušení a plnoletí vedoucí, kteří úspěšně projdou výběrovým řízením.

    Číst více

  • Co dělají naši táborníci během školního roku?

    My to víme! Dětem se totiž věnujeme po celý rok, nejen o prázdninách. A co na to rodiče?

    Číst více

Nevíte si
s něčím rady?

Kontaktujte nás!